Wednesday, August 25, 2010

DUET: dRama(dhan) 15


Gila ah~
Berjaga tak reti pejam
Aku rejam kantukku ke lubang pendam
Ilham semalam kutikam cungkil keluar
Dari dasar aku nukil sebuah ikhtiar
Biru hatiku jadi penawar.

Perut berkeroncong lara
Huyung-hayang tenaga
Merangkak ke tangan
Menyusup jemarian
Tepis tikus-tikus sengketa
Tumbuk kunci-kunci kata
Mengumpat lumat
Mengata orang
Lapar dapat
Pahala kurang.

Sabar itu indah
Cakap memang mudah
Dalam hati menyumpah
Tuhan marah
Iblis tak kisah
Dalam neraka; ketawa
Sekelip mata
Lebur hikmah puasa.

Lenaku tawar dalam panggilan
Puasa kutelan dengan nyanyian
Gusar menerjah juzuk Al-Quran
Senja kusambut kalut-kalutan
Tetiba makan~.

"Ya Allah, bagiMu aku berpuasa dan padaMu aku beriman, dengan rezekiMu aku berbuka, dengan rahmatMu wahai yang maha pengasih dan penyayang."

Rizzy ft. Cahaya Kekasih
14 Ramadhan 1431 / 24 Ogos 2010
23:23pm


No comments: