Monday, November 16, 2009

TENGKUJUH

langit sedih
awan menangis
hujan tumpah
bumi lemas
tenggelam dalam emosi alam

cengkam dinginnya hawa
menyucuk jarum-jarum halus
tembus ke tulang
terus ke sendi
membatas gerak tubuh muda
lagaknya bak nenek tua

awal musim tengkujuh
terkenang luruh ditempuh
tempat orang di rantau
sama tak serupa
sejuk bumi sendiri
hangat diselubung rindu
bahang diulit cinta
lena dalam dakapan
si beruang merah jambu

16 Nov 2009
~20:15pm~

7 comments:

abuyusof said...

jauh dinegeri orang ke..

Cahaya Kekasih said...

tak....
kat malaysia
cuma penah merasa musim luruh kat australia mei lepas....
bila musim hujan ni...
teringat masa kat sana lebih 3 minggu..
org sana selamba je pakai seluar pendek...saya baju berlapis-lapis..hehe...
jangan kata kat negeri orang putih..
kat msia ni pun memang musim hujan saya x tahan..tidur bersetokin...hehe

cupcakekasih said...

mega berarak membawa mendung
luruh hujan di hujung tanjung
...duka yang berladung-ladung
pun meresap ke seluruh urat dan jantung

hujan
datang bersama angin
pergi meninggalkan dingin

...dan bayu yang ku tunggu pun
enggan singgah lagi di situ.

JUN
Taman Rahsia
Subang Jaya

ABD. GHAFAR BAHARI (GOPA) said...

lena dalam dakapan
si beruang merah jambu
membuat kan sajak ini jadi sangat indah.

Cahaya Kekasih said...

kak jin: wahhhhh.....bukan saja pandai buat kek...pandai bermain kata2 lagi tu..hehe..

gopa: hehehe....ada 3 teddy bear tapi yang merah jambu tu la paling istimewa...peluk tiap2 malam sampai lunyai da...hehe..

wahyujatmika said...

salam bicara.

ada kalanya jiwa perlu diperhalusi,
supaya tidak gundah gulana ketika kesepian.

pengalam mengajar kita apa itu erti hidup.

bicarawahyu.

Cahaya Kekasih said...

terima kasih, bicarawahyu...

biasalah tu kan...hujan emas di negeri orang..tapi hujan batu di negeri sendiri tu lebih baik..