Sunday, October 31, 2010

MAGIS CINTA



Dalam ibadah yang kelewatan
hujung-hujung waktu mendekat kealpaan
aku terbayangkan kamu:
genggam tapak tangan; tarik aku ke depan
berlari mengejar Tuhan
dengan sejadah berlantaikan petrol
kita lenyap dari dunia metropol
seminit dua.


Tanggungjawab senja kemas
kamu senyum; puas
angin perut memulas
baru perasan
jauh perjalanan
jenuh lintasan jalan.


Aku terbayangkan kamu lagi:
genggam kitab al-Quran; tarik aku ke dalam
bernyanyi menyelam kalam Tuhan
setiap patah yang kamu cuba ceritakan
lalu dalam segenap liang hati
aku faham
biarpun bukan erti kata hakiki
hari-hari.


Untuk kesekian kali
sayu jadi sebak
insaf bersama setiap helaan nafas qari,
lagi.


Aku selalu terbayangkan kamu:
membandingkan perasaan dengan kejadian
logika ceritera Adam dan Hawa
cinta akhir zaman.


31/10/2010
16:35 pm

No comments: